Is het streamen van games de volgende stap?

Je denkt misschien bij jezelf, games worden toch al een tijdje gestreamt? Hoewel dat waar is als je het hebt over Twitch en andere platforms waarbij gameplay gestreamt wordt, heb ik het over iets anders. De nieuwe versie van game streaming heeft niet zoveel te maken met het streamen van jouw eigen gameplay. In plaats daarvan wordt de game zelf gestreamd naar jouw computer. Het idee is dus dat het spel ergens op een server geïnstalleerd is, en dat jij met jouw computer verbinding maakt met die server. Zo stream je continu wat er gebeurt op de server naar jouw device. Ook jouw interacties worden direct weer verzonden naar de server. Op die manier kan je bijvoorbeeld met een soortgelijke dienst als Netflix genieten van allerlei verschillende games, waar je ook bent. Klinkt heel goed, en er zitten ook redelijk wat voordelen aan, maar het is nog niet zo dichtbij als je denkt.

Geen dure computer meer nodig

Het grootste voordeel lijkt te zijn dat je zelf geen krachtige computer meer nodig hebt. Natuurlijk wil het niet zeggen dat je een laptop uit 2010 kan gebruiken, maar met een nieuwe computer of laptop van een paar honderd euro moet het prima te doen zijn. Immers is een beetje streamen het enige dat jouw computer moet kunnen. Helaas is dit ook meteen een reden waarom het nog onzeker is of het streamen van games wel gaat komen. De bedrijven die normaliter de onderdelen voor een computer gemaakt voor gamen verkopen, AMD en NVidia, hebben er baat bij dat mensen hun eigen computers blijven kopen. Tegelijkertijd zijn dit ook de bedrijven die de servers waar de games vanaf worden gestreamt kunnen voorzien van de benodigde hardware. Uiteraard zouden deze bedrijven een partnership aan kunnen gaan met aanbieders van games, maar voorlopig is daar nog niets van bekend.

Vereist erg goed internet

Het streamen van games, zonder al te veel vertraging, in goede kwaliteit, kost tussen de 4 en 8 MB per seconde. In Nederland is dat op zich niet zo'n probleem als je een beetje goed internet hebt, maar in veel landen betaal je ook nog eens voor de hoeveelheid data die je mag gebruiken per maand. Aangezien 8 MB per seconde bijna dertig GB in een uur is, is het voor veel mensen in het buitenland onhaalbaar om van deze dienst gebruik te maken. Bovendien kan enige afstand tot de server ook nog een extra vertraging opleveren. Bij singleplayer games is dit niet altijd een probleem, maar het kan erg frustrerend zijn voor multiplayer games. Zeker als het bovenop de vertraging komt die al ontstaat vanwege de verbinding tot de server van het spel zelf. Hoe dan ook, gaming streaming is een interessant idee, maar er moet nog best veel gebeuren voor het een realistisch concept is.

About

No Comments

Leave a Comment